Fa poc hem rebut una altra col·laboració d’una persona que s’ha interessat pel blog. Parla sobre el món de les distribucions de videojocs per als sistemes operatius alternatius a Windows, i el recorregut que està tenint el tema degut a la pressió de la mateixa Microsoft. Un text molt interessant que, a pesar de la complexitat del tema, ens serveix per donar a conèixer les últimes estratègies monopolitzadores de la companyia de Windows.
El survival horror 2Dark és un bon exemple, doncs anava a ser un videojoc que anava a eixir per a tots els sistemes operatius de PC, i per culpa de les imposicions de la distribuïdora i del seu requeriment d’usar l’inútil sistema de protecció Denuvo, això no va poder ser.
El tema del que anem a parlar hui, té una complexitat increïble ja que grans empreses estan clavades a gran nivell. Al voltant d’aquest afer, hi ha molta controvèrsia, i es pot fer difícil parlar d’ell amb fonament si no s’està ben informat. De totes maneres, això no treu el fet clar que suposa. El tema són els videojocs en sistemes operatius com GNU/Linux i macOS.
De sempre, la majoria de problemes venen perquè, les grans empreses encarregades de fer videojocs, tenen que elegir si volen fer una sola edició del joc, i gastar-se només eixos diners, o fer una inversió forta, i actualitzar eixe joc a altres sistemes operatius. Microsoft està clavada al complet en aquest tema, ja que per ella passa que en els CDs que porten els jocs, deixe incloure la versió de GNU/Linux o no. I esque l’empresa de Microsoft, amb la seua gran trajectòria de monopolització dels videojocs de PC, sempre pressiona per a que només s’incloga la versió per als seus Windows.
Amb l’arribada de Windows 10, encara és van posar més problemes en incloure diferents versions en els CDs. De fet, Windows 10 i la seua campanya d’actualització de Windows 8 a 10 totalment gratuïta, va ser l’eina per eclipsar l’eixida de l’SteamOS de Valve.
Encara que hi hagen problemes per a fer estes versions, aplicacions digitals com Steam han facilitat el poder traure un videojoc a un sistema operatiu que no siga el de Microsoft. Les grans companyies, però, són les que més s’ho pensen a l’hora de treure una versió per a Mac o Linux. Principalment troben molts problemes, ja que la inversió hauria de ser més forta, per incloure les altres versions als CD o DVD, i molt possiblement haurien de rebutjar els “avantatges” que Microsoft sempre ha ofert a tota desenvolupadora de videojocs per a PC. A més a més, també veuen que no hi ha tant de mercat de videojocs en eixos sistemes operatius, com sí que ho pot haver en un public acostumat a Windows.
Així, tornant al que volíem dir, un dels casos més sonats va ser 2Dark, un joc survival horror que anava a llançar-se en GNU/Linux, però que per problemes amb el DRM Denuvo, no és va poder llançar per a aquest sistema operatiu.
Per a qui no sàpiga què és el DRM Denuvo, és una tecnologia contra manipulacions. Un anticopy. En un principi la desenvolupadora del videojoc, Gloomywood, va prometre que el títol no en portaria DRM, però, després van tindre que tirar això enrere. El motiu va ser degut a l’exigència de la distribuïdora que els havia ofert ajuda econòmica, i facilitats per treure versions a PlayStation 4 i XboxOne.
GloomyWood va necessitar de més diners, a banda del crowfounding que hi van fer, i amb l’empresa de distribució digital van haver de pagar un preu: que inclogueren un sistema anticòpia, Denuvo, el qual “curiosament” només funciona amb Windows… carregant-se així, les promeses versions per Mac i GNU/Linux.
En resumides comptes: les noves companyies de distribució, guiades només per les línies tradicionals del mercat, estan entorpint la bona línia engegada per la llibertat que oferien plataformes com Steam, a la qual s’hi van sumar moltíssimes altres plataformes de distribució digital de videojocs. Al no haver-hi intermediaris ja entre grans empreses de distribució del joc físic, les companyies han tingut llibertat per treure els seus jocs. Però sembla que això pot no durar massa, si estes noves empreses de distribució que “ajuden” a que els videojocs isquen, comencen a normalitzar-se i establir-se.
És fer negoci de a on no hi havia. Una autèntica estupidesa, perquè, a més versions del joc per a diferents sistemes operatius, més mercat, amb la qual cosa, més possibilitats de vendre.
Gloomywood Games deuria haver fet un altre mecenatge online si en necessitava més diners. O haver tardat més en acabar el títol. Només hi ha que llegir les publicacions d’indignació als forums del joc a Steam. Encara que al forum de la web oficial també hi ha indignació. Al menys, GloomyWood Games va tindre la decència d’oferir retornar els diners del crowfounding als usuaris que s’havien sentit enganyats.
I sabeu que és el més graciós? Que al mes d’haver eixit 2Dark, la distribuïdora va retirar la protecció Denuvo. Resultat? Doncs que la suposada protecció que deuria haver tingut este joc, ha sigut una estafa, i tot una estratègia per a que aquest joc no hagués tingut la seua versió per a GNU/Linux i Mac. Guanyadors? Microsoft: la companyia que porta més de 30 anys monopolitzant l’eixida de videojocs per a PC’s, i que havia vist com els últims anys el seu poder s’havia afeblit.
Fins ací l’article d’avui. Només esperem que aconseguim que el mercat de videojocs per a GNU/Linux millore, i puguem vore en el futur els millors videojocs de terror en aquest fantàstic sistema operatiu.
Ací us deixem un enllaç amb tot el que s’ha de saber sobre Denuvo, una autèntica ferramenta al servei de Microsoft, que bàsicament ha servit per aturar el degoteig de jocs (tant indies, com de companyies grans) que han eixit durant els últims 3 anys per a Mac, i les diverses distribucions GNU/Linux com ho són Ubuntu, Debian, i SteamOS:
“Denuvo, el troyano de Microsoft para impedir los ports de juegos AAA a Linux.”
Salut, i no tingueu por jugant!!!
Per @pegolipegoli, i Xolutot
Leave a Reply